For leietakere

Generelt

Hybel.no

SAMSA benytter hybel.no som platform for boligutleie. Hybel.no er en av norges største formidlere av leiligheter, hybel og bofelleskap. Leietakere må opprette en gratis bruker på hybel.no, dette gir SAMSA og leietakere et enkelt, trygt og effektivt samarbeid. Digital husleiekontrakt, kredittsjekk og depositumskonto forvaltes via hybel.no.

Husordensregler

Leietakere er ansvarlig for at husordensreglene blir overholdt. Husordensregler legger rammene for et godt bomiljø.

Alminnelig ro og orden

Leietakere plikter å respektere hverandres behov for ro. Det skal være stille etter klokken 23:00. Hvis det er planlagt aktiviteter og sammenkomster som kan forstyrre andre i boligen eller naboer må dette varsles, avklares og godkjennes innen rimelig tid slik at pårørende godtar forstyrrelsene og er forberedt. Renhold og vaskeliste Vaskelister er opprettet for å sikre god hygiene og orden. Vaskeliste medfølger i boligpermen som ligger klar ved overtagelse av boligen. Det er viktig at leietakere respekterer og tar ansvar for boligen og felleskapet.

Overnattingsgjester og andre besøkende

Boligen er leid ut til personen som leier og betaler for denne. Det er ikke tillat å ha gjester boende hos seg over lengre perioder eller på permanent basis. Gjester som overnatter ut over 2 netter sammenhengende skal det informeres fra om til SAMSA og de andre beboerne i boligen. Beboer skal selv være til stede i bolig ved besøk og plikter og rette seg etter medboeres innvendinger til besøk.

Husdyr

Det er ikke tillatt å holde husdyr av noe slag. Av hensyn til allergikere gjelder dette også for besøkende som tar med husdyr.

Røyking

Røyking er ikke tillatt. Leieboer er selv ansvarlig for de skader røyking påfører boligen/eiendommen og vil være erstatningsansvarlig for rengjøring, maling og oppussing av boligen. Ved sosiale sammenkomster er det alle leietakere sin plikt å etterse at regelen ikke brytes. I et bofelleskap vil man derfor stå til felles ansvar. Hvis det røykes utendørs, skal sneiper samles opp.

Branninnstruks

Leietakere pliker å sette seg inn i branninnstrukser som medfølger I boligpermen.

Boligperm

Leietakere får utlevert en boligperm. I boligpermen gir SAMSA noen enkle råd og anbefalinger for at beboere skal få størst glede av deres hjem. SAMSA har satt sammen praktiske tips, spesifikasjoner og vedlikeholdsanvisninger. Boligpermen innholder blandt annet:

  • Boligens kvaliteter
  • Branninnstruks, informasjon om rømningsveier og brannsikring
  • Huskeliste for beboere
  • Vaskeliste
  • Rør/bad
  • Elektrisk anlegg
  • Kjøkken
  • Ventilasjon
  • Inventar og interiør
  • Internett
  • Skifte av batterier
  • Fellesareal/uteareal
  • Avfallshåndtering
  • Parkering

Endring av husordensreglene

Husordensreglene styres av SAMSA og kan endres av SAMSA ved behov innad i boligen eller av SAMSA av andre hensyn.

Detaljer ved leieforhold

For spesifikk informasjon om ditt leieforhold, se din leiekontrakt.

Interne ordensregler for beboere

Forslag til interne ordensregler medfølger boligpermen. Det er viktig at leietakere selv blir enige om felles kjøreregler når man bor sammen. SAMSA vil koordinere et felles møte så tidlig som mulig. Det oppfordres til å gjøre hyggelige ting sammen for å styrke felleskapsfølelsen.

Før innflytning

Søknad

Søk enkelt på en bolig via søknadskjema her.

Visning

Aktuelle kandidater inviteres på visning. Leietakere kan velge mellom 3D visning og videosamtale eller fysisk visning.

Kontrakt

SAMSA benytter hybel.no sin standard kontrakt for utleie. Eksempel på en slik kontrakt ser du her.

Depositum

Et depositum er et pengebeløp som leier setter inn på en bankkonto som er adskilt fra leiers og SAMSAs midler for å sikre SAMSA mot økonomisk tap i leieforhorholdet. . Les mer om depositum HER fra hybel.no, som er hentet fra serien «Nyttig å vite om husleieloven», utgitt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Leiegaranti

Leietaker kan velge mellom 3 mnd oppsigelse eller leiegaranti. Leiegaranti tegnes ved kontraktsinngåelse. For å tegne en leiegaranti kreves en godkjent kredittsjekk uten betalingsanmerkning. Bindingstid Vennligst se din personlige leiekontrakt for detaljert informasjon om bindingstid.

Overtagelse og innflytting

Rutiner ved innflytting

  • Overtagelse fysisk eller virtuelt. Overtagelse fysisk tar ca. 30 minutter.
  • Leietaker skal ta med kvittering på at første husleie er betalt, samt kvittering på at depositumet er satt inn på depositumskontoen/innbetaling av leiegaranti. SAMSA leverer ikke nøkler (digital adgangskode) før husleie/depositum er betalt.
  • Under gjennomgangen vil leietaker og SAMSA fylle ut en overtagelsesprotokoll.
  • SAMSA benytter sjekkliste for vask ved inn-og utflyttinger.
  • Gjennomgår lås/nøkler, rømningsveier, brannslukker/brannslange, brannvarsler, faste gjenstander i boligen, vifte og avtrekk, søppelhåndtering og postkasse.
  • Dersom leietaker oppdager feil eller mangler ved boligen etter overtakelse, skal dette alltid meldes til SAMSA. Feil eller mangler ved overtagelse som ikke er oppført i protokollen, må meldes til SAMSA innen 48 timer etter overtagelse for å bli registrert i forbindelse med innflyttingen. Det er leietakers eget ansvar å passe på at feil og mangler under overtakelsen blir oppført på overtakelsesprotokollen.

Under leieforholdet

Betaling av husleie

Detaljer om innbetalingsdatoer og KID-nummer står i husleiekontrakten. Se hybel.no for mer informasjon. Dersom husleie ikke bli betalt til forfall vil du motta en purring med 14 dagers forfall.

Feil og mangler

SAMSA skal varsles ved feil og mangler. Ta kontakt på e-post, telefon eller via kontaktskjema. Er du nyinnflyttet vil feil/mangler ved boligen varsles innen kort tid (48 timer). Ettersom alle nye leietakere gjennomgår sjekkliste for vask under overtakelse av rom, vil det ikke være mulig å ettermelde mangelfullt renhold.

Forsikring

Leietaker bør tegne innbo- og løsøreforsikring for sine eiendeler. Oppsigelse av leiekontrakt fra leietaker Oppsigelse meldes skriftlig til SAMSA via e-post eller kontaktskjema. Ved oppsigelse ønsker SAMSA å få adgang til visning i forbindelse med ny utleie.

Fremleie

Fremleie er ikke tillat uten SAMSA skriftlige samtykke. Det er ikke lov å overekke nøkler og rom til andre. Dette gjelder også utleie via AirBnb eller ligenende virksomhet. Ved misligjhold vil leietaker bli holdt ansvarlig for alle forhold.

Indeksregulering

SAMSA kan kreve husleieøkning i samsvar med konsumprisindeksen èn gang i året, men SAMSA ønsker langsiktighet og fornøyde leietakere til riktig pris.

Nøkler

SAMSA benytter automatiske kodelåser, Yale Doorman L3. Kode/nøkkelbrikke blir utlevert ved overtakelse og påført overtagelsesskjema. Ved fraflytting endres leietaker sin personlige kode, og tilgangen til boligen opphører.

Vaktmester og driftstjenester

SAMSA utfører kontinuerlig vedlikehold av boligene.

Vedlikehold

SAMSA har hovedansvaret for vedlikehold av boligene. Vedlikehold er viktig for god trivsel. Leietaker plikter i nødvendig utstrekning å gi SAMSA adgang til boligen for tilsyn og vedlikehold. SAMSA skal varsle leietakere i rimlig tid ved oppdrag på eiendommen. Leietaker har ansvar for funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing av røykvarsler og brannslokkingsutstyr etc.

Klesvask

Tørketrommel og vaskemaskin er plassert på bad og vaskerom. Apparatene skal kun brukes når beboere er hjemme og ryddes ut av for å gjøre plass til andre leietakere.

Etter leieforholdet

Behandling av depositum og/eller leiegaranti

SAMSA sikter på å utbetale depositum og leiegaranti raskt etter utflytting, så fremt det ikke foreligger et eller flere krav til leietaker.

Levering av leieobjekt

Ved utflytting skal leietaker og utleier se etter at rom er god stand og uten skader. Leieobjektet skal være klart til overlevering når utleier kommer. Rommet og huset for øvrig skal være tomt for personlige eiendeler tilhørende leietaker, og at rom er vasket ut.

SAMSA Eiendom AS